Stand van zaken: situatie rondom de koeien in het weiland
De afgelopen dagen hebben wij meerdere berichten ontvangen van bezorgde bezoekers van Park Kethel over de situatie van de koeien in het weiland. We waarderen deze betrokkenheid en delen de zorgen die leven.
Hoewel wij de situatie serieus nemen, zijn de dieren niet ons eigendom en is het weiland ook niet van ons. De gronden zijn eigendom van de gemeente en worden verpacht aan een boer die er zijn vee laat grazen.
Onderzoek ter plaatse
Naar aanleiding van de meldingen hebben wij contact opgenomen met de boer, tevens eigenaar van de koeien. Volgens hem drinken de dieren zowel uit de sloot als uit een poel midden in het weiland.
Wij hebben de poel vervolgens zelf geïnspecteerd. Daarbij hebben we vastgesteld dat deze door de sterke groei van Riet en Ppitrus grotendeels is verland. Er is nog wel water aanwezig, maar door de dichte begroeiing is dit voor de koeien moeilijk bereikbaar.
Gemeente aangesproken op verantwoordelijkheid
De boer geeft aan al jarenlang met de gemeente Schiedam in gesprek te zijn over verbeteringen aan het pachtgebied. Daarbij gaat het onder andere om het vervangen van de hekken, het uitdiepen van de poel en het aanbrengen van bomen voor schaduw in de weide. Tot op heden hebben deze gesprekken volgens hem niet geleid tot concrete maatregelen.
In de afgelopen dagen hebben wij aanvullende navraag gedaan en vastgesteld dat de afdeling Vastgoed van de gemeente verantwoordelijk is als verpachter van het weiland. Wij hebben deze afdeling aangesproken op haar verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat een verpacht en begraasd weiland ook geschikt moet zijn voor het houden van vee.
Hoewel wij niet verwachten dat er op zeer korte termijn maatregelen worden genomen, zijn de juiste contactpersonen inmiddels in beeld en is de kwestie breder onder de aandacht gebracht binnen de gemeente.
Tijdelijke verbetering
De boer heeft inmiddels toegezegd de koeien uit dit weiland te halen en over te brengen naar een ander, schaduwrijker perceel.
Voor nu is dit de stand van zaken. Wij blijven de ontwikkelingen volgen en blijven aandringen op structurele verbeteringen, zodat het welzijn van de dieren ook op de langere termijn beter wordt gewaarborgd.